
Rights group admits Congo report error but conclusions stand
By Louis Charbonneau
23 July 2013

UNITED NATIONS, July 23 (Reuters) - Human Rights Watch acknowledged on Tuesday including 
erroneous testimony in a report alleging that rebels in Congo carried out summary executions, raped 
women and recruited children while getting support from Rwanda, but said it stands by the report's 
conclusions.

Rwanda rejected the rights campaigner's allegations, saying that the inclusion of incorrect testimony in 
the group's press release on Monday undermines the entire report.

The Human Rights Watch report came as the Tutsi-dominated M23 insurgents clashed with Congolese 
government forces on Monday just a few km (miles) from Goma, the largest city in the Democratic 
Republic of the Congo's mineral-rich but violence-plagued eastern borderlands.

M23 provoked an international outcry last November when the rebels - with support from neighboring 
Rwanda, according to a United Nations Group of Experts - captured and briefly held Goma, a city of 1 
million people.

A statement from Human Rights Watch acknowledged that its report contained an error based on the 
testimony of one of the sources it had interviewed.

"It said that Rwandan soldiers had served with the peacekeeping contingent in Somalia and Darfur. In 
fact, Rwandan peacekeepers served in Darfur but not in Somalia," the statement said.

"We erred in including it because we ordinarily do not rely on only one uncorroborated witness in our 
publications,' it said. "This was a mistake on our part."

The group said that more than 50 witnesses had confirmed the key findings of its report about continuing 
Rwandan support for the M23.

"These findings are accurate and we fully stand behind them," Human Rights Watch said.

Rwanda's U.N. Ambassador Eugene-Richard Gasana said the error was far from minor. He said the 
report could not be taken seriously and should be withdrawn.

"They should correct the entire report. The entire report is a wrong one," he told reporters, adding that 
Human Rights Watch had "zero credibility."

Rwanda's Deputy U.N. Ambassador Olivier Nduhungirehe told Reuters the error highlighted a flaw in 
Human Rights Watch's working methods and charged that the group paid its sources.

"HRW pays for 'testimonies' and gets what it pays for," he said. "It's not an 'error' and merchandise sold 
can't be returned."

Human Rights Watch did not immediately respond to a query about the Rwandan allegation that it pays 
for witness testimony.



The U.N. Group of Experts on Congo said in an interim report last month that Rwandan support for M23 
had declined but continues. It also said that elements of the Congolese army had been cooperating with 
Hutu rebels linked to the 1994 genocide in Rwanda. Kinshasa and Kigali rejected this report.

Separately, U.N. Secretary-General Ban Ki-moon has asked Rwanda for evidence to support its 
allegation that U.N. peacekeepers have discussed collaboration with the same Hutu rebels the U.N. 
experts accused Congo's army of cooperating with.

(Additional reporting by Michelle Nichols; Editing by David Brunnstrom and Christopher Wilson)

© Reuters, 2013


