
Radio Free Europe-Signs of Trouble 

NEW YORK, 10 February 2006 

 

There were signs of trouble for Freedom House -- which measures freedom in countries 

around the world -- at the end of May 2005, shortly after the massacre in the southern city 

of Andijon, where hundreds of protesters were killed by government troops during a 

demonstration.  

 

Lisa Davis, Freedom House's deputy director of programs, says that while holding a training 

session in Samarkand on 29 May, Freedom House officials were confronted by some 15 

people who forced their way into the seminar and accused Freedom House of being 

Wahhabists -- practitioners of a very rigid form of Islam -- and an enemy of the Uzbek state.  

"A lot of them actually lamented the expulsion of the base because they saw that as way to 

retain the connection between the U.S. and Uzbekistan and at least to keep the spotlight on 

Uzbekistan and keep American interests in Uzbekistan." 

 

 

Employees Harrassed  

 

According to Davis, it was a staged event. But even before the Andijon events, she tells 

RFE/RL, Freedom House employees in Uzbekistan had a tough time.  

 

"Our local staff, nearly all of them have been interrogated and harassed, including one of 

our senior program managers, who is Uzbek," she said. "He was dismissed from the 

university."  

 

Davis says that Freedom House's initial court proceedings in Tashkent lasted from the 

beginning of November 2005 until 11 January 2006, when the Justice Ministry decided to 

suspend the organization. She says that during the initial phase of the case the judge, a 

woman, acted professionally, even drilling officials from the ministry and allowing Freedom 

House to present eight witnesses, but ultimately ruled against them.  

 

Jennifer Windsor, Freedom House's executive director, tells RFE/RL that while the 

organization will abide by the court decision and has suspended its activities in the country, 

they are going to keep its staff -- a Serbian, a Croatian, and an Azerbaijani -- on the payroll 

because it is a crucial time for human rights in Uzbekistan.  

 

"We don't have any plans to release anyone because we think it is extremely important that 

Freedom House and the international community continue to provide support and be there 

for the human-rights defenders during a very, very difficult time for them," she said.  

 

Questionable Allegations  

 

Windsor says that while the rejection of the appeal was not entirely unexpected, the 

charges brought, she says, were spurious.  

 

"We thought the allegations against us and some of the testimony was ridiculous, and it 

really shows badly on the Uzbek government's stated commitments to preserve their 

international obligations [with regard] to human rights," she said. "This is a regime that's 



really trying to stifle and squash any kind of accurate information dissemination in the 

country to their own citizens."  

 

Freedom House's "Freedom in the World" ratings, which have been published annually since 

1972, are highly regarded as an accurate assessment on the state of freedom in countries. 

In the latest, 2006 rating, Turkmenistan and Uzbekistan share a dubious distinction: the 

lowest possible rating on political rights and civil liberties.  

 

Only six other countries shared that status: North Korea, Libya, Cuba, Syria, Sudan, and 

Myanmar. Uzbekistan, however, went a notch lower in civil liberties compared to its 

previous rating. These two former Soviet states' ratings are in stark contrast with Freedom 

House's consistently higher ratings of the Soviet Union during the 1970s and 1980s.  

 

"They're not quite at the bottom of the list yet, countries like North Korea are," Windsor said. 

"But I would say that given the steps that they are taking, they're going to try to work hard 

at downgrading [them] even further on this."  

 

NGOs Under Fire  

 

Approximately 200 domestic nonprofit organizations have been forced to close in Uzbekistan 

and a number of international NGO's had to leave the country as a result of the crackdown 

by President Islam Karimov's regime. Among them are Internews and the Open Society 

Institute. International media including the BBC and RFE/RL have also been compelled to 

leave in recent months.  

 

Alexander Cooley, who is an assistant professor of political science at Columbia University 

and an expert on Central Asian affairs, tells RFE/RL that the expulsion of foreign NGOs has 

done a lot of damage because they were the only entities in Uzbekistan capable of 

maintaining dialogue between the West and Uzbek officials after the disengagement 

between Tashkent and Western powers following the bloodshed in Andijon. That included 

the Uzbek government telling United States forces to leave an air base in the south of the 

country.  

 

"A lot of them actually lamented the expulsion of the base because they saw that as way to 

retain the connection between the U.S. and Uzbekistan and at least to keep the spotlight on 

Uzbekistan and keep American interests in Uzbekistan," Cooley said. "My sense is that a lot 

of these activities have become more difficult after that disengagement."  

 

RFE/RL's repeated oral and written requests for comment from the Uzbek Embassy in 

Washington, D.C., went unanswered.  

 
Radio Free Europe / Radio Liberty © 2006 RFE/RL, Inc. All Rights Reserved. 

 

 


